Garage i beton: En komplet guide (pris, regler, tips)

Der er mange der vælger at bygge en garage i beton. En af de vigtigste grunde til dette, er kvaliteten. I denne artikel gennemgår vi fordele og ulemper ved de forskellige byggemetoder (beton, træ, leca). Vi gennemgår også priser, og hvilke punkter der påvirker prisen for en garage bygget i beton. Derudover kigger vi på hvad der kan udløse ansøgningspligten til kommunen, og hvordan du bedst kan organisere projektet.

Garage i beton

Hvorfor bygge i beton fremfor andre materialer?

Den sædvanlige grund til at mange vælger at bygge deres garage i beton, er holdbarheden. En garage som er bygget i beton af dygtige håndværkere, kan stå længe uden vedligeholdelse. En garage der er bygget i træk, vil derimod jævnligt kræve vedligeholdelse, både i form af maling og udskiftning af belægning. Selvom planen er at sælge inden for nogle få år, kan det stadig betale sig, at vælge en konstruktion i beton. En vedligeholdelsesfri garage kan hæve prisen på boligen betydeligt.

En fordel ved at bygge i træ, leca og andre typer af klinkebeton er, at du selv har mulighed for at udføre store dele af projektet. Det er dog vigtigt at huske, at arbejdet skal udføres i overensstemmelse med alle gældende bestemmelser og regler. Når du selv bygger, er du ansvarlig for at dette overholdes. Det er også muligt at udføre dele af arbejdet selv, hvis du vælger at bygge i beton, bl.a. maling og mindre efterarbejde.

En garage der er bygget i beton giver også et stabilt indeklima, og det er samtidig en garage der hurtigt blive varm igen, når porten har været åben. Beton er endvidere lydisolerende, hvilket vil være en fordel, hvis garagen også anvendes som arbejdssted.

Ønsker du pristilbud på projektet? Få op til 3 tilbud på jobbet her.

Hvordan er processen?

Herunder finder du et omtrentligt tidsinterval som du skal påregne, når du vil bygge en garage i beton.

Bemærk, at punkterne belægning, støbning og hærdning foregår i flere omgange, en gang pr. støbning. Ved en almindelig garage bygget i beton, vil man måske støbe mellem 3 og 5 gange, afhængigt af konstruktionen.

Grundarbejde og gravning (2 - 4 uger)

Det første man skal gøre, er at klargøre grunden til støbning. Dette trin inkluderer udgravning og grundarbejde, såsom at flytte jord, og gøre underlagt jævnt og stabilt.

Belægning (1,5 - 4 uger)

Når fundamentet er klar, vil håndværkerne begynde at opsætte belægningen (den form som betonen støbes i). Her beregner entreprenøren omtrentlig en arbejdsuge pr. støbning.

Først opsætter man belægningen til gulvet, og støber dette. Derefter opbygger man belægningen til væggene. I nogle tilfælde skal dette gøres i flere omgange. Til sidst bygges belægningen til taget. Bemærk, at selve støbningen vil foregå mellem belægningen af hvert nyt element på garagen.

Støbning (1 uge)

Støbningen udføres i flere omgange. Så snart en ny belægningsdel er bygget, kan man gå i gang med næste støbning. Hver støbningsjob tager omkring en dag.

Hærdning (4 uger)

Selv om du kan gå på et betongulv allerede dagen efter det er støbt, vil den fuldstændige hærdningsproces tage op til fire uger. Man kan normalt fjerne belægningen på både gulv og vægge efter et par dage, mens man skal vente tre uger, før man kan fjerne belægningen på taget. Hvis betonen ikke hærder i tilstrækkelig tid, kan der opstå skævheder og skader på konstruktionen. Det er en af grundene til, at det er vigtigt med dygtige håndværkere, når du skal have bygget en garage i beton.

Efterarbejde (1 - 4 uger)

Efter at alle hovedelementerne i konstruktionen er støbt, begynder arbejdet såsom isolering, maling, gips og lægning af fliser eller anden belægning. Nogen vælger f.eks. at anvende epoxymaling på det indvendige gulv, hvilket vil tætne alle de små huller i betonen, og dermed gøre det nemmere at holde gulvet rent.

Gennemsnitligt vil det tage mellem to til fire måneder fra arbejdet starter, til garagen er færdigbygget, nogen gange længere tid. Bemærk, at noget af tiden skyldes at man skal vente på, at betonen hærder. Før du begynder at bygge, skal du også bruge tid på at arbejde med arkitekten. Derudover kommer behandlingstiden i forbindelse med ansøgning om byggetilladelse.

Skal man ansøge?

Nogle gange kan bygning af en garage være et projekt der ikke kræver ansøgning. Dette kræver dog, at projektet opfylder visse krav. Tjekk med kommunen hvilke krav der gælder.

En anden forudsætning for at kunne bygge en garage uden at ansøge om tilladelse, er, at projektet ikke overskrider den tilladte anvendelsesgrad. Dette tal varierer mellem de forskellige kommuner. For at få en oversigt over hvilke regler der er gældende for dit projekt, bør du kontrollere kommunens bestemmelser, samt reguleringsplanen for din grund. Dette kan du gøre ved at kontakte kommunen eller gå til OIS.

Hvis dit projekt kræver en ansøgning, bør du kontakte en arkitekt eller en anden fagperson, som kan udføre arbejdet i forbindelse med ansøgningen. Denne person vil dermed være ansvarlig for alle formaliteter tilknyttet til ansøgningsprocessen. Dette kan blandt andet være nyttigt, hvis du ikke er sikker på hvilke punkter der udløser ansøgningspligten.

Har du brug for fagfolk til jobbet? Sammenlign flere tilbud her.

Hvad koster det at bygge en garage i beton?

Hos Bygge.dk har vi udarbejdet en prisdatabase, så vi kan give dig et estimat på, hvad forskellige byggeprojekter kan koste. Når det kommer til garager i beton ser vi, at den samlede pris ofte ender med at ligge på omkring 325.000 kr. Denne pris inkluderer alt fra grundarbejde til den færdige konstruktion, samt alle materialer. Prisen gælder for en garage til en bil, ned lidt opbevaringsplads, og ellers med en gennemsnitlig standard og løsninger. Ved projekter hvor man kun har behov for en grundlæggende løsning, kan prisen komme ned på 220.000 kr. På den anden side, er der også projekter der ender med at ligge på omkring 490.000 kr. eller mere. Prisen kan blandt andet blive højere, hvis man ønsker specialløsninger, som en elektrisk drejeplads. En sådan løsning kan løbe op i 165.000 kr.

Bemærk, at disse priser, ikke inkluderer timer med arkitekten, og heller ikke inkluderer arbejdet i forbindelse med ansøgning til kommunen. Ved en gennemsnitlig garage bygget i beton, kan arbejdet med arkitekten komme til at ligge på mellem 15.000 til 25.000 kr. Denne pris indebærer arbejdet med at lave tegninger og designe. Derudover skal du påregne tid til at udfylde ansøgningsdokumenterne. Timeprisen for en arkitekt ligger generelt på mellem 600 til 1.300 kr. Gebyret for at ansøge om en tilladelse fra kommunen, vil ligge på mellem 3.500 til 10.000 kr. - dette tal vil variere, afhængigt af hvor projektet skal bygges, og hvilke tiltag der udløser ansøgningspligten.

Læs mere om prisen på at bygge garage i beton.

Hvad styrer prisen på en garage i beton?

Det vil først og fremmest være størrelsen på projektet, som driver prisen op eller ned. Derudover har grunden meget at sige for den samlede pris. En grund som er placeret på en fjeld, vil betyder, at grundarbejdet er meget mere omfattende. Man skal med stor sandsynlighed bruge sprængstof for at planere terrænet, og gøre klar til støbning. Dette vil være betydeligt dyrere end det grundarbejde der kræves, når garagen bygges på ler eller lignende. I byområder kan prisen for at fjerne ekstra jord blive højere end andre steder, eftersom forurenet jord skal køres til specielle depoter.

Et andet vigtigt punkt for prisen, er belægningstypen. Her har man forskellige alternativer. Der findes både standardbaserede og elementbaserede løsninger. Mange arkitekter foretrækker plankebelægning, på grund af de æstetiske kvaliteter. Det betyder, at man anvender plader på indersiden af belægningen, for at skabe et aftryk af planker på betonen. Et billigere alternativ er belægning med plader. Dette giver imidlertid en grovere finish, hvilket kræver mere efterarbejde hvis det skal blive pænt.

Hvilken form for efterarbejde der kræves på dit projekt, er også relevant for den samlede pris. Afhængigt af hvilken belægning du vælger, hvilken entreprenør du vælger, samt garageport, vil det være med til at drive prisen op eller ned. Tal med arkitekten eller entreprenøren som udarbejdet projektet. De kan give dig en oversigt over hvilke løsninger der er nødvendige for at imødese deres behov, og hvor der kan spares. Det er en god ide at sætte sig ind i, hvad der tilbydes i de forskellige prisklasser. For eksempel kan prisen på en garageport variere fra omkring 3.500 kr. til mere end 40.000 kr.

Derudover er valg af entreprenør vigtigt, for at sikre en god pris. Hos Bygge.dk ser vi, at det at bygge en garage i beton, er et projekt hvor der er store prisforskelle i pristilbuddene fra forskellige entreprenører. Læs videre for at se hvad du bør overveje når du vælger en entreprenør, og hvordan du finder den entreprenør, der passer bedst til dit projekt:

Ønsker du pristilbud? Få tilbud fra flere kvalitetssikrede fagfolk her.

Hvordan kan valg af entreprenør påvirke slutprisen?

Som nævnt tilbyder forskellige firmaer ofte forskellige priser, når det kommer til at bygge en garage i beton. Det er vigtigt, at du finder entreprenører der tidligere har udført mange lignende projekter, og derfor har en omfattende erfaring og kompetence. Disse firmaer har oparbejdet en rutine, hvilket sikrer, at projektet kan udføres hurtigt og uden problemer, og dermed også kan leveres til en mere rimelig pris, til dig, kunden. Derudover har måden som du vælger at organisere entreprenøren på, også en effekt på prisen. Du kan læse mere om dette i det næste punkt.

Hvordan skal man organisere projektet?

Når det gælder byggeriet af en garage i beton, kan måden du organiserer projektet på, have stor indflydelse på effektivitet og pris. En mulighed er selv at skrive kontrakt med hvert enkelt firma som skal udføre arbejdet. Dette kaldes fagentreprise, og hvert firma er kun ansvarlig for arbejdet inden for deres fagområde.

Alternativet til dette, er totalentreprise. Her skriver du som boligejer kun kontrakt med et firma, som igen skriver kontrakter med forskellige underleverandører fra de fagområder de ikke selv udfører. Hovedfirmaet har dog det overordnede ansvar for hele projektet. De er også ansvarlige for at koordinere samarbejdet mellem de forskellige håndværkere.

Hovedentreprenøren tager normalt 10-15 % af prisen, i forhold til hvad en underleverandør skal have. Det kan dog alligevel betale sig at vælge denne form for projektarbejde. Du skal påregne mange arbejdstimer på at organisere alle de fagfolk som er involveret, når det kommer til at bygge en garage. At koordinere hele projektet på egen hånd, kan vise sig at blive dyrere, end de 10-15 % gebyr. Husk, at din egen tid også har en økonomisk værdi. En anden stor fordel ved en totalentreprise er, at du kun skal forholde dig til en entreprenør. Dette er en fordel hvis der skulle opstå noget med garantien, forsinkelser eller andre uenigheder. Hovedentreprenøren har også langsigtede forbindelser med deres underleverandører, hvilket kan gøre gennemførelsen af projektet mere enkelt og trygt, for dig som bygherre.

Hvad kan man selv gøre?

Når man skal bygge en garage i beton, kan det ikke anbefales, at man selv udfører støbningen. Det kræver en meget høj faglig viden og kompetence. Efterarbejde som maling, er noget man som udgangspunkt selv kan udføre. Det er dog vigtigt, at dette arbejde udføres korrekt, for at sikre holdbarhed og en varig værdiforøgelse.

Næste trin

Hvis du har besluttet dig for at bygge en garage i beton, vil næste trin være at finde dygtige fagfolk til projektet. Du kan benytte den gratis tjeneste Bygge.dk, til at finde håndværkere til dit projekt. Det eneste du skal gøre, er at registrere dit projekt på Bygge.dk. Herefter vil en af vores medarbejdere kontakte dig for at indhente yderligere oplysninger om detaljerne for dit byggeri af en garage i beton. Vi vil derefter sætte dig i kontakt med de entreprenørfirmaer som har de meste relevante erfaringer, samt den bedste kompetence for dit projekt, helt gratis og uforpligtende for dig.

Garage i beton? Få 3 tilbud

Start her

Flere guider:

Kom i gang

Finn fagfolk til bygg og renovering. Motta flere uforpliktende tilbud på ditt byggeprosjekt.